TETAMU

SELAMAT DATANG !!

Hye kawan-kawan, arini


Dah Alang2 Masuk Sini.. Sudi2 lah Follow yer.. :)

Wednesday, May 4, 2011

Holiday - 2nd Day At Langkawi

Hari kedua kami di Langkawi.. mcm2 planning dah set kat kepala otak.. tinggal nak buat jer.. dan memadangkan kami tak stay lame di Langkawi maka seharusnya masa yg ada digunakan dgn sebaik mungkin.. on 2nd day, kami keluar dari hotel seawal jam 9.00pg. Destinasi pertama adalah ke Legend Park.
Setelah selesai cuci mate sambil berfotogedix di Legend Park.. kami bergerak ke Dataran Helang.. kalo smpi Langkawi tak singgah sini .. bukan g Langkawi lah namenya..sgt dekat dgn Legend Park.. jalan kaki pun tak sampai 5 minit.
Aktiviti kami lebih kepada bersantai dan bergambar.. Cuaca di langkawi agak panas.. dan memandangkan aku ade ank kecik.. so mmg tak sesuai lah nak berjemur lame2 bawah matahari tue..kesian kat my lil Moks.. Lepas dah penat bergambar berposing sakan.. kami berada di Legend park dan Dataran helang selama lebih kurang 2 jam kami pun bgerak pula ke Makam Mahsuri . Dari dataran helang nak ke Makam Mahsuri,kami naik kete lah.. sbb jarak nye adalah memakan mase 20-30 minit perjalanan. Kalo nak jalan kaki jer.. haus lah tapak kaki... hihihi.. Caj utk masuk ke Makam mahsuri adalah RM15 seorang. tp utk warganegara hanya RM5 je sorang.. murahkan.. dan seperti di tempat2 lain.. di Makam mahsuri pun kami duk tibai bergambar je.. sambil sopim minyak gamat.. Kat sini minyak gamat dijual dgn harga RM8/sedozen.. kalo kat pekan kuah harganya RM10/sedozen.. so kami jimat RM2.. selain dari minyak gamat.. kami beli beberapa cenderahati yg lain.. dan mcm2 benda yg dihasilkan dari gamat. Contohnya bedak sejuk dan minyak rambut..Dan kami jugak sempat merasa sup gamat. Harga semangkuk ciput adalah RM5. Agak mahal.. tp disebabklan terpengaruh dgn kata2 si penjual ttg khasiat yg ade dalam sup tu.. kami tibai aje.. abes jugaklah makan 5 mangkuk sup tu..(sorang satu ok.. bukan sorang 5 mangkuk..:p).. Kami berada di Makam Mahsuri selama hampir 3 jam.. sbb duk perabihkan mase tgk burung2 dan bermain air di telaga mahsuri. air telaga tu sgt sejuk.. dan boleh diminum begitu saja. ianya dijamin bersih dan rasanya sama seperti air mineral spritzer. Malah kata mama, air telaga tu lebih sedap lagik rasenya.. selepas dah berjam-jam di Makam Mahsuri.. kami bergerak pula ke tempat Beras Terbakar. jarak antara Makam Mahsuri dgn Beras terbakar adalah sejauh 25km. mauk ke tempat Beras Terbakar adalah FOC..
kat Beras terbakar mmg xde benda sbnrnye.. adik aku plak x snap gambor tempat tue.. sbb kawasan beras yg terbakar tu adalah seluas sekangkang kera..so agak tak menarik pada die.. yg lebih menarik disitu adalah gerai-gerai yg menjual cenderahati , kain batik dan baju2 batik yg ade kiri kanan disepanjang jalan nak ke beras terbakar tue.. jadik mata kami lebih tertumpu kepada jualan2 yg ade tu dari tgk beras terbakar yg adelah dalam sepinggan je banyaknye.. :) dan oleh kerana kat situ byk benda yg ade dijual..maka mama dan adik ku tersangkut disitu agak lame.. dalam 3 jam lebih jugaklah sbb duk rambang mate tak taw nak pilih yg mane satu..Dalam kul 6.30ptg kami pun bergerak pulang ke hotel.. Malam tu selepas selesai mandi dan berehat-rehat.. kami ke pasar malam di depan hotel kami.. tapaw makanan dan mengisi perut yg kelaparan.. mase berjalan td hanya sup gamat je yg kami sempat isi dalam perut.. lepas tu duk sakan berjalan dan minum air je kejenya.. Cuaca di Langkawi panas.. so air dan kami mmg x dapat dipisahkan..
**bersambung lagi

No comments: