TETAMU

SELAMAT DATANG !!

Hye kawan-kawan, arini


Dah Alang2 Masuk Sini.. Sudi2 lah Follow yer.. :)

Thursday, August 11, 2011

Tentang Alif lagi dan lagi dan lagi...


Hari ni dah 11hb.. *hepi 17th month besday Dani anak my geng makan aka Ana Lyana* lagi 4 (senin depan) hari turn Alif plak cukup umor 17 bulan.. sekejap je mase berlalu.. siyes cam tak percaya.. besar dah anak aku rupenye..

Semalam.. mase tem nak balik keje.. tgh sedap2 detim dgn anak teruna aku kat tempat thumb print, datang seorang bos pompuan join melepak dgn kami.. sementara tunggu mesin thumb print cukup kul 5.30pm.. die  sempat belek2nya anak aku.. pastu die tanye.. "bape tahun nie?".. aku cakap lah "nak masuk setahun 5 bulan".. terus bos aku wat muke pelik dgn mate membulat.. "setahun 5 bulan?".. aku angguk kepala.. die macam tak percaya then die cakap.. "besarnya awak....anak saya 2 hari lepas baru genap masuk 2 tahun.. kecik lagik dari awak ni..".. die cakap dgn Alif.. ntah Alif paham ke tak.. tapi aku paham ape yg die nak cakap.. maksud die.. anak aku besar dari anak die.. pastu die tanye lagik.. "bape berat die nie..?" .. aku pun jawab.. " mase setahun 2 bulan aritu, 11.2kg.. lepas tu xde timbang2 lagik.. ni bulan depan lepas raye baru timbang utk setahun stgh".. "11kg!!.. berat tu..".. aku diam jelah.. seb bek lah ko bos baik.. kalo tak soklan2 ko tu mmg annoyink bagi aku yg tak ske org nak tanye2 banyak nie.. huhuhu.. "anak saya dah 2 tahun baru 10kg.. " sambung die lagik..ingatkan dah abes.. ade lagik episod soal menyoal.. kekeke.. "anak saya ikut genetik mak bapak.. debab".. aku jawab selamba.. "eyh xde lah.. die tak debab.. die nampak kurus je.. mungkin sbb die tinggi".. kate bos aku lagik.. "hurm, mungkin lah.. die panjang sket kut".. aku jawab alakadar.. sebab jam dah kul 5.30pm.. malas nak jawab panjang2.. kang tak balik aku duk nyembang..

Mase nak turun lift ke bawah pun die masih duk pegang2 lengan anak aku.. peha anak aku.. "kalo anak sy berisi camni.. best nie.. sy geram budak debab2..".. pulak?.. tadi ko kate anak aku kurus.. ni ko kate debab pulak.. mane satu nie bos..?? aku senyum je tak jawab banyak2.. si Alif je duk lambai2 tangan siap cakap "tata..tata"..mase nak berpisah di pintu nak ke parking kete tu.. tamat dah sesi bersoal jawab..alhamdulillah..

Sebenarnya.. aku dah lalui benda ni byk kali.. dulu.. mase Alif kecik.. die mmg seorang budak yg dompot.. seawal usia die 8 bulan pun.. berat die dah cecah 10kg.. mase tu pun org duk tanye2.. duk pertikai kut2 anak aku ni obes.. tp alhamdulillah.. realitinya BMI die normal sbb die dlm kategori baby yg panjang *tinggi*..  mase usia alif 10 bulan, berat die turun mendadak menjadi 9.2kg je.. itupun sejak die masuk nursery.. dah tak dijaga oleh Tok Ma die.. mungkin die tgh nak sesuaikan diri duk dalam nursery.. so selera makan tu down.. sebab duk main aje kat dalam tue.. genap setahun berat die naik balik ke 10.5kg.. lega aku rase sbb berat die dah naik.. then last timbang mase umur setahun 2 bulan.. berat die naik 700gm jer.. jadik 11.2kg.. itulah yg terakhir aku bawak Alif timbang..tinggi aku dah tak tau berapa sbb mmg dah lame tak sukat..

Pada aku.. Alif bersaiz biasa saje.. same dengan kawan2 seusianya.. kalo pun ade yang halus kecik2 molek.. semuanya berbalik kepada genetik.. tgk pulak pada saiz tubuh ibu bapa mereka.. semuanya selim melim.. kecik molek.. mane nak same dgn ibu ayah Alif yg sememangnya gebu gebam.. so takyah nak pelik2 tgk anak aku bersaiz tubuh begitu.. semuanya adalah hasil gabungan 2 orang gemuk.. harap maklum je lah.. :) 

Lepas tu satu lagik aku tak paham dgn mentaliti org2 sekeliling.. tentang warna kulit.. dulu mase kecik2.. aku mengaku.. Alif bukan budak yg cerah kulitnya.. memang tanned sket.. berbeza dgn kulit ayah die.. dgn kulit aku.. same je kut.. aku bukan cerah orangnye.. kulit gelap2 kelabu asap je.. makcik2 aku selalu tego.. "ikut sape la anak kamu ni.. itam".. itam katenye..!!! itam oke.. bukan coklat, bukan koko.. itam terus..kecik ati mak nok... makcik2 kat opis yg penah tgk alif mase baby pun tego gitu.. tp takdelah sebut itam.. dorang berlapik lagik cakap.. "kulit tak cerah cam ibunye".. *cerah ke ibunye??*.. ye lah.. nak wat camne.. dah anak aku kulit gelap.. agaknye kene dek penangan ibunye nie suke sgt makan sotong masak kicap mase ngandungkan Alif  dulu.. kicap kut.. itam lah kan.. mungkinlah..

Tapi skang nie bile dorang jumpe Alif balik.. dorang tego.. "hah.. dah cerah dah budak kenit nie, barulah mengikut mak bapak.. kalo tak dah macam anak sape dah.. lain sgt warna kulitnya..".. sesuka suki ngko je kan nak cakap gtu.. ko ingat aku nie ape.. dulu penah pojek ngan nigger ke .. itam sgt ke anak aku nie dulu..yg smpi ko cakap tak taw anak aku ni anak sape..??wah2 .. sakit ati aku.. okeh.. utk pengetahuan kamu..kamu dan kamu.. aku dah basuh anak aku dgn clorox.. tu yg die dah cerah cam skang nie.. ;p

Hah. itulah sikap masyarakat kite.. ade sesetengahnye ok.. positif bile memberi dan menerima teguran..ade sesetengahnya berfikir secara sebaliknya.. aku positif je nak terima ape saje org nak kate.. tp jangan lah lebih2 pulak.. sabar manusia ade batasnya.. kan.. laser-laser lah jugak.. salah laser.. kene baling ngan mercun  kang.. huhuu.. *motip??*

Dah la.. malas nak ulas panjang2.. mengimbau kate2 org ni bleyh buat ati jadi duka nestapa.. cukuplah ape yg sedang berlaku depan mata..dari kecik sampailah die besor.. tengok dan paham2 sediri sudah.. jangan banyak tanya..ok.. sekian , Wassalam..

ok bai..:)

3 comments:

Nadya said...

haha same kes ngn aydan jugak ni..org duk tegur2 die debab la obese la.pastu den pun naik hangin la asek duk ulang benda yang same kan.balas blk ckp, doc pun ckp die bkn obese, big size je sbb tinggi pun same naik kan. dpt gene apaknye besar tinggi. maknye pendek debab.haha at least anak aku membesar selari.xmcm anak org tu tinggi pun tak, berat pun tak.mcm statik je lg risau.

pedulik la ape org ckp, yg penting anak sihat dan membesar accordingly wpun above average kan kan kan?

::( ';')جو أمير(';' ):: said...

kan Nadya kan.. mencik ahh org duk byk sgt pertikai and tanya macam2 nie..rimassss..

AnaLyana said...

hheh..mekasih geng..nanti wish kat aliff pulak..:)